Academia
lui Francisco Pacheco este renumită în istoria artei spaniole. Aproape toate
manualele menţionează instituţia ce a reprezentat baza educaţiei lui Diego
Velázquez, care a devenit ucenicul lui Pacheco în 1611. Totuşi, în ciuda
renumelui, cunoaştem foarte puţine date despre academie. Cei mai mulţi
scriitori s-au mulţumit să citeze sau să parafrazeze aceste cuvinte din
biografia lui Velázquez, scrisă de Polomino în 1724 : ‘‘Casa lui Pacheco a fost un tezaur de artă, academia şi şcoala celor mai
luminate minţi din Sevilla’’.
Nici Polomino nu ne
oferă prea multe detalii despre academie şi nu găsim informaţii nici în alte
surse mai vechi, cu o singură excepţie. În lucrarea sa neterminată despre
renumitul literat, Vorones insignes en letras (Bărbaţi iluştri ai literaturii),
Rodrigo Caro, membru al academiei, îi dedica câteva rânduri. Vorbind despre
poetul Fernando de Herrera, Caro scrie : ‘‘În
timpul vieţii, nu i s-au publicat poeziile niciodată. Acest lucru l-a făcut
Francisco Pacheco, un pictor celebru din acest oraş, al cărui atelier a avut
rolul unei academii frecventată de cele mai erudite spirite din Sevilla şi de
pretutindeni’’. Caro este un preţios martor ocular al academiei, dar, din
păcate, nu a vorbit niciodată de preocupările sau de membrii ei. Prin urmare,
rămân întrebări fără răspuns. Cine erau membrii academiei ? Ce preocupări aveau
? Cum s-a înfiinţat această academie şi care a fost
influenţa ei asupra culturii din perioada respectivă ?
Răspunsurile
sunt importante nu numai pentru că ar lămuri începuturile activităţii lui Diego
Velázquez, dar şi pentru că acestea ar furniza informaţii asupra influenţei
reciproce între arta şi literatura spaniolă a secolului al XVII-lea. Lipsa unor date sistematice poate fi în parte depăşită, analizând unele
aspecte ale vieţii intelectuale din Sevilla, aşa cum a fost prezentată în
lucrările unor personalităţi de seamă, în special în scrierile lui Pacheco.
Academia lui Pacheco a
provenit dintr-unul din cele câteva cercuri academice apărute în Sevilla în
secolul al XVI-lea, care erau, în fond, nişte imitaţii ale Academiei
Neoplatonice organizată în secolul al XV-lea de Marsilio Ficino in vila sa din
apropierea Florenţei. În cadrul acestor cercuri, savanţi şi umanişti se
întâlneau fără ceremonie ca să discute chestiuni de interes comun, să analizeze
şi să ajute evoluţia lucrărilor. Scopul final nu era
realizarea unor obiective precis formulate, ci mai degrabă de a crea o atmosferă
corespunzătoare, în care ideile să poată fi concepute şi experimentate. Juan de
Mal Lara se gândea la acest model când a sugerat crearea academiilor în Sevilla
: ‘Deşi acest lucru nu s-a făcut până
acum, în Spania, în alte ţări este obiceiul lăudabil ca toţi oamenii învăţaţi
să-i ajute pe scriitori şi ca autorii să-şi citească opera în cercurile create
în acest scop şi oricine să-şi spună părerea şi alte lucruri interesante,
ajutandu-l pe autor, modest, fără a face însă cunoscut faptul că i-au oferit
acest ajutor’’.
Un
asemenea gen de academie a apărut acolo unde un grup de personalităţi (oameni
de ştiinţă, poeţi, amatori de literatură), au hotărât să se întâlnească
ocazional pentru realizarea unei preocupări comune. Erau incluşi, de asemenea,
membrii cultivaţi ai nobilimii, atât din convenienţă, cât şi pentru unele
avantaje, deoarece aveau, probabil, o bibliotecă spaţioasă sau o camera de
lucru ce putea servi ca loc de întrunire. Structura academiei se baza pe
prietenie şi pe camaraderie şi era posibil ca o persoană antipatizată de
majoritatea membrilor să nu poată pătrunde în acest cerc, recomandările neavand
importanţă.
Fiind
organizate fără forme legale, este dificilă identificarea originilor cercurilor
academice din Sevilla. Nu se întocmeau procese-verbale ale întrunirilor,
producţia literară şi artistică a membrilor reprezentând singurele mărturii la
care trebuie să apelăm pentru a putea aprecia caracterul unui anumit grup. Unul din cele mai importante cercuri academice s-a format sub conducerea
poetului savant Juan de Mal Lara. Peste două
generaţii, această academie va deveni Academia lui Francisco Pacheco.
Jonathan Brown, Pictura spaniolă din secolul XVII, Ed.Meridiane, Bucureşti, 1982
Puteți să dați like şi pe Facebook pentru a fi la curent cu ultimele postări ale blogului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?