Tratatul despre arta
picturii (El arte de la pintura), scris de Pacheco, a fost mult timp considerat
documentul cel mai important din istoria teoriei artei spaniole. Prestigiul
tratatului a sporit şi datorită legăturii lui Pacheco cu Velázquez, cel mai
important pictor al epocii.
În secolul al XVII-lea,
nu rivaliza decât cu “Dialogos de la pintura’’, al lui Carducho, ca sursă de
cunoaştere a gândirii şi vieţii artistice contemporane. Aservirea faţă de
Sevilla este evidentă nu numai în precumpănirea artiştilor sevillani care
figurează în text, dar chiar şi în metoda redactării.
Datorită împrejurărilor
în care a fost scrisă, lucrarea este atât o cronică a cercului academic
sevillan, cât şi un tratat teoretic. Paginile sale oferă o retrospectivă a
vieţii intelectuale ce a înflorit în cadrul grupului timp de peste 50 de ani.
Francisco Pacheco (1564 – 1644)
Tratatul său începe
prin a discuta aspecte practice de factură administrativă. Spre exemplu,
sculptorilor nu ar trebui să li se permită să picteze fără să dea un examen.
Pacheco scria : ‘‘Pictura nu se face la
întâmplare, ci prin selecţia şi măiestria artistului. Pentru a picta este
nevoie de un exemplu sau de o idee interioară. Idee ce se află în imaginaţia şi
înţelegerea pictorului şi este extrasă din exemplul exterior şi obiectiv pe
care îl percepe cu proprii săi ochi...Exterioare sunt imaginea, semnul sau
cuvântul ce apar în faţa ochilor. Interioară este imaginea creată de imaginaţie
şi conceptul pe care îl formulează inteligenţa. Ambele îl ghidează pe artist
când acesta începe să imite, cu creionul sau cu pensula, ceea ce se află în
imaginaţia sa sau într-o imagine exterioară’’.
Din două motive cartea
este atât o cronică cât şi un tratat. În primul rând, Pacheco a căutat în mod
stăruitor părerile şi îndrumările prietenilor săi pe care le include în text. În al doilea rând, lucrarea ‘‘Arte’’ a înregistrat inevitabil o perioadă
importantă din istoria cercului academic.
Într-o
mare măsură, lucrarea amintită este, în mod deliberat, fructul unei colaborări.
Pacheco a depăşit exemplele lui Mal Lara şi Herrara, amândoi folosindu-se de
grupul academic pentru a-şi formula şi dezvolta concepţiile artistice. Ca şi
precursorii săi academicieni, Pacheco şi-a invitat colegii să contribuie la
elaborarea lucrării sale. În tratat, Pacheco se referă la prestigiul
prietenilor săi şi deseori le citează pe larg părerile. În consecinţă, deşi
lucrarea Arte este, fără îndoială, datoare vechii tradiţii a scrierilor având
ca subiect artele şi cu toate că evidenţiază unele aspecte generale ale vieţii
artistice din Spania secolului al XVII-lea, poate fi înţeleasă numai datorită
referirilor la condiţiile artistice şi intelectuale predominante în Sevilla, în
special în cadrul grupului academic.
Pacheco
a început să lucreze la tratatul sau în jurul anilor 1600-1604, după propria
relatare aflată într-o scrisoare de la sfârşitul lunii februarie a anului 1634,
scrisoare publicată în ‘‘Dos cartas’’, dar ideea de a scrie această lucrare
pare să fi apărut chiar mai devreme. Pacheco scria: ‘‘Acest album de portrete ar fi fost terminat
dacă nu aş fi dorit să scriu cartea despre arta picturii, la care am lucrat mai
mult de treizeci de ani’’.
În mod evident,
lucrarea a fost compusă la intervale neregulate, deoarece în aceeaşi scrisoare
el menţionează că în 1619 a publicat sub formă unui mic pamflet ceea ce acum
reprezintă ultimul capitol (12) al volumului II. Nu există nicio posibilitate
de a afla dacă la acea dată Pacheco ajunsese la sfârşitul volumului II, deşi,
dat fiind spiritul sau metodic, este foarte posibil. În orice caz, chiar şi
atunci când nu redacta tratatul, el a continuat să elaboreze materialul care
mai târziu a fost inclus în text.
Un volum manuscris
aflat la Biblioteca Naţională din Madrid (semnat 1713), întitulat ‘‘Tratados de
erudicion de varios autores. Ano 1631’’, este o colecţie de documente
aparţinând lui Pacheco adunate timp de 30 de ani. Cele 290 de pagini reprezintă
diferite expuneri scrise între 1603-1629 de Pacheco, cea mai mare parte dintre
ele ocupându-se de artă şi iconografie. În 1631, Pacheco a legat şi organizat
cartea, identificând autorii şi pasajele. O mare parte din texte au fost
publicate în ‘‘El arte de la pintura’’. Aici sunt expuse toate dizertaţiile
privind faptul dacă Hristos a fost răstignit cu trei sau patru cuie ; de
asemenea, ‘‘aprobările’’ Judecăţii de apoi de Pacheco. Pe lângă aceasta,
volumul cuprinde manuscrisele altor lucrări ale lui Pacheco: apărarea Sfintei
Teresa împotriva lui Quevedo, Apacible conversacion... acerca del misterio de
la purissima Conception de Nuestra Senora şi atacul împotriva lui Martinez
Montanes, A los profesores del arte de la pintura.
După cum explica
Pacheco în manuscris, lucrarea a fost terminată la 24 ianuarie 1638. A fost
pregătită pentru tipar la începutul anului 1641, an în care a fost obţinută
autorizaţia de a fi publicată, dar, în mod inexplicabil, acest lucru nu s-a
realizat decât în anul 1649, la 5 ani după moartea să. Pacheco a lucrat
aproximativ 40 de ani la această lucrare, cu intermitenţe în cazul primei
părţi, fără întreruperi pe măsură ce înainta în vârsta, adăugând continuu
material nou ce scotea în evidenţă alte sfere ale activităţii cercului
academic.
Deoarece Pacheco era
conştient de moştenirea intelectuală şi artistică primită, în tratat se referă
la membrii mai vechi ai cercului academic şi la realizările lor, ceea ce
sporeşte valoarea de document istoric a lucrării. Pacheco şi-a comemorat
predecesorii într-o lucrare specială, ce reprezintă un alt document de bază al
cercului academic. Libro de descripcion de verdaderos retratos y memorables
varones (Cartea în care sunt descrise adevăratele portrete şi iluştrii bărbaţi)
conţine schiţele portretelor unor poeţi spanioli, în special sevillani,
savanţi, teologi şi pictori, însoţite de scurte biografii şi panegirice
poetice. Mal Lara, Herrera, Francisco de Medina şi Pablo de Cespedes sunt
printre primii membrii al academiei a căror viaţa este imortalizată. Din
paginile sale şi din cele ale lucrării Arte, putem reconstitui viaţa
predecesorilor lui Pacheco şi a contemporanilor săi, descoperind astfel
realizările lor, precum şi influenţa pe care au avut-o asupra lui Pacheco, ca
autor şi artist.
Puteți să dați like şi pe Facebook pentru a fi la curent cu ultimele postări ale blogului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?