Spontaneitatea acestor mişcări pare în afară de orice
îndoială şi asta pentru că nimeni nu le-a stârnit, nici din afară, nici din
ţară. Copii, caracterizaţi prin vârsta lor fragedă şi totodată prin sărăcia
lor, mici păstori, încep să mărşăluiască şi săracii li se alătură. Sunt poate
în jur de 30.000 care înaintează în porcesiune, cântând. Când sunt întrebaţi
încotro merg, răspund “La Dumnezeu”.
Cruciada copiilor de Gustave Doré
După un cronicar
contemporan, intenţia lor era să traverseze marea şi să obţină ceea ce regii şi
puternicii pământului nu reuşiseră: cucerirea mormântului lui Hristos. Clerul
se opusese acestei înrolări a copiilor. Cruciada franceză se termină
catastrofic: sosiţi la Marsilia, ei se îmbarcă pe şapte vase mari, dar două din
cele şapte corăbii sunt surprinse de furtună şi eşuează. Toţi călătorii sunt
înghiţiţi de mare. Cât priveşte celelalte cinci corăbii, cei doi armatori
criminali le duc la Alexandria, unde îi vând pe copii căpeteniilor sarazine şi
neguţătorilor de sclavi.
Cruciada germană prezintă aceeaşi schemă. O cronică
contemporană arată că în 1212 a apărut un copil, numit Nicolaus, care a adunat
în jurul lui o mare mulţime de copii şi femei. El afirma că, la porunca unui
înger, trebuie să-i ducă la Ierusalim ca să răscumpere crucea Mântuitorului şi
că marea se va deschide în faţa lor, lăsându-i să treacă, aşa cum s-a
întâmplat altădată cu poporul israelit. De altfel, această mare mulţime de
copii şi femei nu avea arme. Plecaţi din jurul Coloniei, ei coboară pe Rin,
traversează Alpii şi ating nordul Italiei. Unii ajung la Genova şi Pisa, dar
sunt împinşi înapoi. Cei care reuşesc să ajungă la Roma sunt siliţi să
recunoască faptul că autorităţile nu îi susţin. Papa le dezavuează planul
şi tinerii cruciaţi fac calea întoarsă. Aşa cum arăta un cronicar în Annales
Carbacenses, “ei s-au întors flămânzi şi desculţi, unul câte unul, în
tăcere”. Nimeni nu-i ajutase. Un alt martor scrie: “Mare parte din ei zăceau
morţi de foame prin târguri, în pieţe, şi nimeni nu-i îngropa”.
P. Alphandery şi A. Dupront au recunoscut în aceste
mişcări tema copilului ales, frecventă în pietatea populară. Este totodată
mitul Inocenţilor, exaltarea copilului de către Iisus, precum şi reacţia
populară împotriva Cruciadei baronilor, aceeaşi reacţie care transpare în
legendele ce au ca temă pe aşa-numitul Tafurs ai primelor cruciade. Recucerirea
Locurilor Sfinte mai poate fi aşteptată doar de la o minune şi minunea nu mai
poate avea loc decât pentru cei mai curaţi, copiii şi săracii.
Vizitaţi şi pagina blogului de pe Facebook şi daţi un Like.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?