Evul Mediu a fost caracterizat printr-o societate
ierarhizată rigid, ceea ce era justificat de faptul că, precum crengile unui
arbore, fiecare nivel social era ordonat după importanţă.
În timp ce nobilimea
şi clerul stăteau cocoţaţi în vârful ierarhiei, evreii şi cei care practicau
meserii neonorabile erau în afara societăţii. Biserica acţiona ca un gardian al
culturii, în special în propriile mânăstiri de călugări şi de maici. Aceasta a
păstrat învăţăturile Antichităţii, adesea datorită medierii savanţilor
musulmani. În secolul al XII–lea s-au dezvoltat primele universităţi, din şcoli
mânăstireşti şi bisericeşti. Opuşi clerului erau marii seniori şi nobilimea, ei
dezvoltându-şi propria cultură, concentrată în jurul ideii de cavalerism.
Conform acestui ideal, datoria unui cavaler era să reunească virtuţile
creştineşti cu spiritul de combativitate şi curajul, demonstrate în turnir.
Marii seniori încercau să-şi mărească domeniile şi să limiteze influenţa
nobilimii şi a Bisericii. În sistemul economic feudal puterea lor era totuşi
dependentă de supuşi. Un mare senior încredinţa un domeniu unui vasal, ceea ce
crea o legătură socială prin faptul că primul asigura protecţie, în timp ce al
doilea datora supunere. Regele delega domeniile ereditare nobililor care le
administrau din castele bine fortificate, ceea ce îi separa de cei pe care îi
conduceau. Cea mai mare parte a populaţiei era formată din agricultori obligaţi
să presteze diferite servicii seniorilor lor. Condiţiile de viaţă erau grele,
din care cauză creştea rata mortalităţii infantile.
Epidemiile răspândite de rozătoare au erupt în secolul al
XIV-lea, la intervale neregulate, şi au luat vieţile a milioane de oameni din
întreaga Europă. Aceste catastrofe au avut un impact enorm asupra psihicului
colectiv şi au întărit sentimentul apocaliptic. Fanaticii religioşi şi flagelanţii
întăreau convingerea inevitabilei condamnări.
Evul Mediu a fost dominat de religie şi de viaţa
spirituală. Neobosita căutare de a trăi pe placul lui Dumnezeu s-a concretizat
prin multiple încercări de a reforma Biserica şi viaţa religioasă.
Teologi ca Toma d’Aquino au folosit filozofia scolastică
raţională pentru a uni dogma teologică cu descoperirile ştiinţifice. Ca o
reacţie la această tentativă de a uni credinţa şi cunoaşterea, s-a dezvoltat
misticismul. Mistici ca Hildegard de Bingen şi Meister Eckart s-au gândit la o
experienţă spirituală interioară, cu un Dumnezeu care să existe în afara
instituţiei bisericeşti. Mişcări laice, precum a beguinelor, au încercat să
combine această nouă pietate cu viaţa de zi cu zi. Ordinele de călugări cerşetori
apărute în secolul al XIII-lea au materializat ideea de sărăcie creştină. După
declinul municipalităţii antice, oraşele au înflorit în Evul Mediu târziu şi au
atras populaţia oprimată de la ţară. Comerţul şi afacerile s-au concentrat în
oraşe, oferind o sursă de venituri a cărei importanţă a crescut continuu.
Aceste centre ale capitalismului timpuriu au dus la apariţia unei clase
superioare urbane. Această clasă s-a situat în fruntea Renaşterii şi a
Umanismului, care au avut ca rezultat tranziţia spre epoca modernă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?