Plecând cu trenul de la Köln la Berlin, în chiar vecinătatea gării centrale, se
vede celebrul dom, a cărui construcţie a început în anul 1248, a continuat în
1560 şi a fost terminată între anii 1842 şi 1880.
După trecerea spectaculoasă
cu trenul peste fluviul Rin,
urmează o regiune
intens populată a Ruhrului, care a fost până în 1970, cea mai importantă
regiune industrială a Germaniei. Existau aici multe mine, iar Essen şi Bochum
erau oraşe miniere. Tot aici era centrul industriei oţelului (Krupp). Astăzi,
regiunea Ruhr nu mai este centrul unei industrii dăunătoare sănătăţii, ci o
regiune cu multe univerităţi, în plin având cultural (industrie
cinematografică, teatre, muzee), şi important centru de cercetări privind
tehnologia protecţiei mediului.
În landul federal Renania de Nord-Westfalia nu există
numai centre industriale. În Münsterland se practică intens agricultura, se
cresc porci şi cai.
Când te gândesc la Berlin, dincolo de bogata lui istorie,
îţi vin în minte versurile unui cântec celebru din 1948. Marlene Dietrich este
autoarea acestui cântec memorabil: “Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin”. Fiecare dintre noi a lăsat, la
un anumit moment, ceva în urmă. Amintirile pot fi uneori dureroase, pentru că
viaţa este o încercare.
Trecem prin gările centrale din Bielefeld şi Hanovra. Afară,
peisajul este pur şi simplu minunat: păduri, râuri, pajişti. Se aude vocea
conductorului: Potsdam. Aici e Potsdam.
Urmează Berlin. Na endlich!
Când ajungi pentru prima dată în Berlin, atenţia îţi este
atrasă imediat de Bahnhof Zoo sau Gara Zoo, de la grădina zoologică, apărută în
urma cu peste 150 de ani, şi situată în apropiere.
Înainte de 1989, pe vremea când Berlinul era divizat,
gara Zoo era capăt de linie. Gara Zoo este situată foarte aproape de Kurfürstendamm,
o stradă animată, cu multe magazine, cafenele, cinematografe, teatre, etc.
De câteva decenii, poate şi mai mult, autobuzul 100
circulă de la gara Zoo până la Alexanderplatz, din Berlinul răsăritean şi trece
pe lângă monumente importante şi lucruri demne de văzut (Columna Victoriei din
1871, clădiri istorice şi monumente). Următoarea oprire este Poarta
Brandenburg, construită între 1788 şi 1791. Ea este poarta spre vest şi punctul
final al minunatului bulevard Unter den Liden (“Pe sub tei”). Sus, pe
poartă, se află o cvadrigă. Construcţia a fost inspirată de propileele din
Atena.
Zidul Berlinului (1961-1989), care diviza străzi,
cartiere, un râu şi chiar un pod, trecea prin faţa Porţii Brandenburg, astfel
încât, până la dărâmarea zidului, accesul în piaţă a fost interzis.
Te poţi considera norocos dacă poţi obţine, contra unei
sume rezonabilă, ca suvenir, o bucăţică originală (Ein stück Mauer) din
faimosul zid construit de sovietici.
Piaţa Alexander (Berlinul răsăritean), după numele ţarului
Alexandru I, a devenit celebră datorită romanului Berlin Alexanderplatz
de Döblin, care a trăit şi a lucrat
la Berlin ca medic, în preajma Pieţei Alexander. În 1933, cărţile sale au fost
arse de nazişti, iar el a fost nevoit să emigreze. Romanul Berlin Alexanderplatz
a fost însă ecranizat în 1980 de regizorul Rainer Werner Fassbinder, unul din
cei mai de seamă regizori de film germani de după război.
Cimitir Dorothea, situat în Berlinul de est, este cel mai
cunoscut cimitir din Berlin, după numele soţiei unui principe elector.
Aici sunt înmormântaţi filozofii Johann Gottlieb Fichte
(1762-1814) şi Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831), scriitorii Bertolt
Brecht (1898-1956), Anna Seghers şi Heinrich Mann (1871-1950), compozitorul
Hanns Eisler (1898-1962), actriţa Helene Weigel (1900-1971), luptători din
rezistenţa contra regimului nazist (Dietrich Bonhoeffer).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?