Moartea lui Magellan (28 aprilie 1521) şi fapta sa
istorică, chiar dacă nu a trecut primul prin strâmtoarea care îi poartă numele,
reprezintă un moment deosebit de important în istoria universală şi a lumii
moderne.
Jurnalul lui Antonio Pigafetta reprezintă un reper fără de care fapta lui Magellan ar fi fost, poate, uitată. Ignoranţa îl caracterizează cel mai bine pe om, atât pe omul primitiv, deşi aici putem găsi scuze, cât mai ales pe omul modern şi contemporan.
Jurnalul lui Antonio Pigafetta reprezintă un reper fără de care fapta lui Magellan ar fi fost, poate, uitată. Ignoranţa îl caracterizează cel mai bine pe om, atât pe omul primitiv, deşi aici putem găsi scuze, cât mai ales pe omul modern şi contemporan.
Antonio Pigafetta s-a născut la Vicenza, cel mai probabil
în anul 1480. În 1518 a făcut parte din suita nunţiului papal şi a
protonotarului Francesco Chiericati, trimis de papa Leon X într-o misiune
specială în Spania la Carol al V-lea. După o şedere de două luni la Zaragoza,
ambasada a pornit spre Barcelona, unde Pigafetta a aflat despre proiectata
expediţie a lui Magellan spre insulele Moluce. Procurându-şi recomandaţiile
necesare, Pigafetta s-a prezentat lui Magellan şi a fost primit de acesta în
echipajul vasului amiral Trinidad în calitate de rezervist (sobrasaliente),
fiind trecut în liste sub numele de Antonio Lombardo, adică din Lombardia.
Antonio Pigafetta
Flota lui Magellan era compusă din cinci corăbii
Trinidad, San Antonio cu un tonaj de 120 de tone, Concepción cu un tonaj de 90
de tone, Victoria cu un tonaj de 85 de tone şi Santiago (Sfântul Iacob) cu un
tonaj de 75 de tone.
Este aproape imposibil de stabilit din câţi oameni era
format echipajul lui Magellan. Printr-un decret regal din 5 mai 1519 numărul
maxim al echipajelor se ridica la 235 de oameni. Pe lângă aceste persoane, care
erau trecute în listele fiecărei corăbii în parte, se crede că mai erau
aproximativ 26 de oameni ale căror nume nu erau trecute în listele corăbiilor.
Aşadar, întreaga flotilă avea aproximativ 265 de oameni. Căpitanii lui Magellan
de pe San Antonio, Concepción, Victoria şi Santiago erau în ordine Juan de
Cartagena, Gaspar de Quesada, Luis de Mendoze şi Juan Serrano.
Sebastian El Cano, omul căruia destinul i-a încredinţat misiunea de a încheia călătoria lui Magellan, activa pe vasul Concepción şi îndeplinea calitatea de ofiţer navigator. Pe baza unui document oficial care se păstrează în arhiva principală a Indiei, avem astfel ocazia să cunoaştem, în special, lista celor rămaşi în viaţă pe caravela Victoria şi care au ajuns cu bine în Spania. Numele acestor adevăraţi argonauţi sunt:
Sebastian El Cano, omul căruia destinul i-a încredinţat misiunea de a încheia călătoria lui Magellan, activa pe vasul Concepción şi îndeplinea calitatea de ofiţer navigator. Pe baza unui document oficial care se păstrează în arhiva principală a Indiei, avem astfel ocazia să cunoaştem, în special, lista celor rămaşi în viaţă pe caravela Victoria şi care au ajuns cu bine în Spania. Numele acestor adevăraţi argonauţi sunt:
1.Juan Sebastian de El Cano – căpitan
2.Francisco Albo – pilot
3.Miguel Rodas – ofiţer navigator
4.Juan de Acurio – cârmaci
5.Martin de Iudisibus – marinar
6.Hernando de Bustamente – frizer
7.Aires – cannonier
8.Diego Gallego – marinar
9.Nicolas de Naples – marinar
10.Miguel Sanchez de Rodas – marinar
11.Francisco Rodriquez – marinar
12.Juan Rodriquez de Huelva – marinar
13.Antonio Hernandez Colmenero – marinar
14.Juan de Arratia – marinar
15.Juan de Santander - marinar
16.Vasco Gomez Gallego – marinar
17.Juan de Cibuleta – grumete
18.Antonio Lombardo (Antonio Pigafetta) - rezervist
"Sâmbătă 6 septembrie1522, intrarăm în golful San Lucar,
numai 18 oameni şi cea mai mare parte bolnavi. Din restul de şaizeci câţi
plecasem din Maluco, care muriseră de foame, care fugiseră pe insula Timor,
care fuseseră omorâţi pentru nelegiurile lor. De când plecasem din acest golf şi până azi străbătusem
11.460 de leghe şi mai bine, făcând înconjurul lumii de la răsărit la apus".
Antonio Pigafetta nu aminteşte şi faptul că pe Victoria
au fost aduse mirodenii a căror valoare a întrecut cu mult cheltuielile pentru
echiparea celorlalte patru corăbii şi utilarea lor. Încărcătura costa din
cuişoare, scorţişoară, nucuşoară şi arbore de sandal. Victoria a făcut după
aceea o călătorie până în Cuba, apoi a suferit un naufragiu.
Puteți să dați like şi pe Facebook pentru a fi la curent cu ultimele postări ale blogului.
3 comentarii:
Interesant articol. Felicitari
buna! ai idee unde pot gasi jurnalul lui Pigafetta? am vazut ca ai pus si un citat in articolul acesta. Am nevoie de el pentru un proiect . Multumesc! Aprecieri pentru articol!
Da sigur. Jurnalul îl dețin în bibliotecă și am atașat până și coperta cărții în articol. Puteți încerca pe ocazii. ro, sunt câțiva vânzători foarte serioși acolo, sau la un anticariat din orașul dvs. Vă sugerez să alegeți prima variantă pentru că este mult mai sigură. Dacă locuiți în Drobeta Turnu-Severin, deși n-ați specificat asta, vă pot împrumuta lucrarea. În acest caz vă rog să-mi trimiteți un mesaj pe adresa de e-mail, folosind formularul de contact. Vă mulțumesc pentru comentariu!
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?