În ciuda tendinţelor burgheziei de a izola ştiinţa
şi arta, mulţi dintre artişti au realizat opere apropiate de masele populare.
Artiştii n-au putut fi izolaţi de mase, cum ar fi dorit clasa dominantă. Ei au
înţeles că arta, în genere, nu e numai o cauză a artistului, ci este o cauză a
întregii omeniri şi mai ales o cauză a celor care muncesc şi luptă pentru
progresul societăţii.
Mulţi artişti au dat un nou conţinut ideologic
operei lor, zugrăvind şi apărând cauza poporului în lupta pentru libertate.
În domeniul
artelor plastice s-au manifestat diverse tendinţe. Astfel, în pictură, alături
de realişti ca Millet (lucrarea ''Torcătoarea''), interpret fidel al vieţii
ţărăneşti, s-a ridicat revoluţionarul Courbet, puternic, viguros şi realist
(tabloul ''Pietrarii''). Aproape de popor, de realitatea din ţările lor, au
pictat în Rusia: Repin (''Luntraşii de pe Volga'', ''Arestarea propagandistului''),
în România: Aman, Grigorescu (pictura ''Atacul de la Smârdan'') şi Luchian. În
sculptură a realizat opere de seamă Rodin (''Gânditorul de la Poarta Infernului'').
În
arhitectură, la sfârşitul secolului al XIX-lea, au predominat imitaţiile după
operele arhitecturale clasice (Opera din Paris realizată de Charles Garnier).
În cinstea expoziţiei universale din Paris, din 1889, s-a construit din bare de
fier turnul Eiffel (înalt de 300 m), care a dorit să simbolizeze triumful
metalului asupra pietrei de construcţie, triumful îndrăznelii asupra rutinei
arhitectonice. La începutul secolului al XX-lea, întrebuinţarea betonului armat
a indemnat şi a ajutat pe arhitecţi să se abată de la orice tradiţie
arhitecturală şi să creeze stilul epocii. Mai ales în marile oraşe, New York,
Chicago, Rio de Janeiro, Tokio, au fost construite clădiri imense, zgârie-nori,
cu zeci de etaje, într-un stil de o simplitate extremă, folosind doar linia
dreaptă şi formele geometrice.
În muzică, compozitorii
care s-au relevat în prima jumătate a secolului al XIX-lea au continuat să
creeze şi în această etapă. Pe lângă aceştia, s-au remarcat Gounod, care a
compus opera ''Faust'', iar Bizet, ''Carmen'', operă care a însemnat triumful
în muzică al stilului exuberant şi patetic.
În Rusia,
Piotr Ilici Ceaikovski a realizat uverturi, simfonii, opere şi balete
remarcabile (''1812'', ''Simfonia patetică'', ''Lacul lebedelor'' etc.). În
Norvegia, Grieg a compus suite simfonice (''Peer Gynt'') şi cântece inspirate
din viaţa şi muzica popoarelor nordice.
În România
muzica a înregistrat activitatea lui Ciprian Porumbescu, care pornind de la
muzica noastră populară, a realizat primele compoziţii culte de valoare.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?