Ideile
anticlericale şi antimonastice ale lui Wycliffe vor marca dispariţia stilului
ornamentat. Cel care îi va urma şi ale cărui caracteristici esenţiale se
modelau în timpul ireductibilelor controverse ideologice având în centrul lor însăşi
înfăţişarea lăcaşurilor de cult, se va impune în imensa majoritate a clădirilor
din Anglia în perioada 1327 – 1337 şi preluat îndeosebi de arhitecţii
construcţiilor civile din secolul al XIV-lea.
Numele sub care e cunoscut (deşi, de-a lungul timpului, s-a contestat adecvarea acestei denumiri la trăsăturile esenţiale ale clădirilor astfel caracterizate) este acela de stil perpendicular.
Istoricii
culturii se află în faţa unei bruşte şi semnificative schimbări în formele
arhitecturale, centrul acestei schimbări fiind în altă parte decât, ca până
atunci, în Franţa. În cele mai caracteristice trăsături ale sale, era un
fenomen englez şi nu poate fi explicat în întreaga lui amploare decât din
perspectiva evenimentelor petrecute în Anglia mijlocului de secol al XIV-lea.
Cea
mai evidentă formă de expresie a noului stil este folosirea liniei drepte,
verticale şi orizontale, asociată cu diversele interpretări ale arcului ogival.
Această înclinaţie pronunţată spre claritatea geometrică, îmbinată cu cea spre
desfăşurarea în evantai a bolţilor, conducea la dispariţia aproape totală a
compartimentelor clădirii pe care le separaseră până atunci arcele cu nervuri.
Combinarea bolţii gotice cu noul model rectiliniar pare uneori o încercare de a
concilia ireconciliabilele, dar, când constructorii izbuteau în această
încercare, efectul era cu adevărat remarcabil. ‘‘Poate nu e chiar o fantezie să
descoperi în uimitorul triumf al unui stil căruia s-ar putea, pe drept cuvânt,
să i se spună paradoxal reflectarea noilor forţe care se afirmau în Anglia la
mijlocul secolului al XIV-lea şi a unei noi stări de spirit a unei întregi
naţiuni’’. (B. Wilkinson în lucrarea The Later Middle Ages, pag. 230).
Exuberanţa
stilului ornamentat făcuse loc unei aspiraţii la echilibru în care se desluşea
preţuirea altor valori decât cele ce definiseră cultura secolului precedent. Ca
şi în literatură, reflexele celor două mentalităţi coexistă multă vreme.
Chaucer şi Langland dovediseră, din două perspective diferite, capacitatea
poeziei engleze de a se ridica desupra limitelor tradiţiei curtene. La amândoi,
polemica viguroasă cu aristocraţia şi cu clerul se purta fără niciun fel de
ambiguitate. Dar cel dintâi aborda tonul unei ironii pline de culoare, cu
neechivoce ecouri boccacceşti. La William Langland, autor al poemului Piers
plugarul, ‘‘cea mai originală operă a acestei epoci de o extraordinară
originalitate’’, fierbintea indignare împotriva purtării tuturor claselor
societăţii engleze poartă semnele unei afinităţi morale cu ţăranii ce aveau să
se răscoale în 1381 (la două decenii după compunerea primei versiuni a poemului
şi cu un deceniu înaintea ultimei sale versiuni) şi, desigur, cu lollarzii.
La
începutul anilor ’60, însă, s-a argumentat că,
dimpotrivă, stilul perpendicular a fost adus în Anglia de pietrarii care lucrau
pentru curtea regală de la Londra şi că originea multor idei puse de ei în
valoare la Gloucester poate fi găsită în Franţa, îndeosebi la Sainte-Chapelle,
ctitoria pariziană a lui Ludovic al IX-lea (Geoffrey Webb, Arhitectura in Britain
in the Middle Ages, Harmondsworth, 1965, ediţia a II-a, pag.133-136).
Prelugindu-se
uneori până spre secolul al XVII-lea, goticul veacului al XV-lea reprezenta un
moment de sinteză a unei îndelungate evoluţii. Şi o pregătire lentă a
fenomenului care îi va urma – Renaşterea.
Dintre
marile edificii care au contribuit la răspândirea goticului perpendicular, două
le găsim în Cantebury şi Winchester (opere ale şcolii de curte), iar cea de-a
treia la York.
Puteți să dați like şi pe Facebook pentru a fi la curent cu ultimele postări ale blogului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?