Oricât
ar fi de avizat sau de instruit în această problemă, cel care cercetează uriaşa
bibliografie a lui Michelangelo cu scopul de a reconstitui din tuşe groase şi
ferme figura marelui artist simte nevoia firească de a se întoarce la izvoare.
Dincolo de universul analizelor, de zarva speculaţiilor, de munţii ameninţători
ai datelor, el bănuieşte, aşa cum scrie Ascanio Condivi, ‘‘vâna sonoră şi limpede a unei ape îndepărtate, foarte aproape de
adâncuri, care ne trimite din când în când în auz puţinele-i sonuri, absorbite
din depărtarea lor până la noi de-o uşoară ceaţă enigmatică. Pentru a auzi mai
clar trebuie să ne ajute tăcerea, aşa după cum pentru a vedea mai bine trebuie
totdeauna o distanţă optimă; privirea prea de aproape ne lipseşte de întreg,
oferind prea multe din părţile lui. Apoi, îşi are şi depărtarea privilegiile
ei: farmecul nou al unor lumi vechi, suveranitatea clarobscurului, surpriza...’’.
La
capătul unei astfel de depărtări stă cartea uitată a lui Ascanio Condivi,
învăţăcelul obscur, care a găsit nimerit să-şi înfăţişeze în fraze lungi
aşternute pe câteva zeci de pagini maestrul alături de care a trăit o perioadă destul
de lungă de timp. Există o imagine a lui Michelangelo atât de bine imprimată în
oricare din noi, fie prin arăbescul informaţiilor vizuale, fie prin lucrarea
mai subtilă a construcţiilor noastre abstracte, a cărei urmare firească este un
concept Michelangelo, încât efortul de debarasare, ca să ne putem prezenta
ingenui în faţa surselor străvechi cu scopul de a reclădi un Michelangelo nou cărora
ele să le servească de matrice, este un efort aproape dureros şi aparent
inutil. Marile lucrări fundamentale asupra lui Michelangelo, cum sunt cele ale
lui J.A. Symonds, Karl Frey, H.Thode, H.Grimm, Giovanni Papini, Charles de
Tolnay, E.N.. Girardi etc., indispensabile din orice alt punct de vedere afară
de acesta, l-ar menţine pe cititor în canalul îngust, sinuos şi exact al exegetului,
lipsindu-l atât de şansa personală de a recepta un Michelangelo al lui, graţie
proteismului din punctul zero al reconstituirii, cât şi de libertatea de a-i
gusta viaţa şi opera în toată probabilitatea lor şi farmecul discutabil al
aproximaţiei.
Viaţa
lui Michelangelo de Ascanio Condivi este o lucrare cu valoare ştiinţifică şi
literară. Este o lucrare uitată din momentul publicării (1533), urmărită de
acelaşi destin nefast că şi autorul. Marele ei merit este acela de a fi fost
redactată în timpul vieţii lui Michelangelo, în apropierea lui şi, pare-se, în
urma unor îndelungi discuţii cu marele artist, un fel de entretiens, cu interviuri curpinzatoare şi sistematice, de genul
celor pe care le lua Bernard Gavoty lui George Enescu. La aceste merite se adaugă
cel al unei exigenţe mari, impuse de faptul că lucrarea a fost scrisă ca
replică la Viaţa lui Michelagnolo de Giorgio Vasari (1550) şi cu precauţiile de
rigurozitate pe care le implica un astfel de rival, pictor, literat, prieten la
rândul lui cu Michelangelo şi, pe deasupra, descendent dintr-o familie de
artişti cunoscuţi şi prieten al mai tuturor artiştilor vremii.
Ce
l-a determinat pe Ascanio Condivi să scrie Viaţa lui Michelangelo? În primul
rând indiscutabila mândrie de a-şi lega numele de gloria cea mai răsunătoare a
veacului. În al doilea rând, pasiunea sa pentru adevăr, puternică la acest
suflet virginal, neîncurcat în iţele încâlcite ale societăţii artistice a
vremii. Şi pentru că începuseră să circule, oral sau în scris, felurite istorii
privitoare la viaţa sau opera lui Michelangelo, unele impunând falsuri, altele
omiţând fapte importante. Însă adevăratul motiv îl reprezintă cartea lui
Giorgio Vasari, o carte rudimentară şi neglijentă, plină de omisiuni şi
inexactităţi cu privire la Michelangelo. Mai mult decât atât, cel puţin din
puct de vedere al documentelor analizate, pictorul Giuorgio Vasari era primit
totdeauna foarte curtenitor de către marele artist, care-l considera prieten şi
îl acoperea cu laude.
În
esenţă, geneza scrierii lui Condivi, se confundă cu aceea a scrierii similare a
lui Giorgio Vasari. Apariţia ei l-a hotărât pe acesta să-şi rescrie cartea
care, abia în a doua ei ediţie (1568), avea să-i aducă notorietatea meritată.
Apariţia
cărţii lui Vasari din 1550 l-a contrariat pe Condivi, iar apariţia în 1553 a
cărţii lui Condivi l-a scandalizat pe Vasari. Fiecare se simţea deposedat de
informaţiile pe care le căpătase despre Michelangelo şi-şi descoperea
posesiunea plasată pe teritoriu străin. S-a ivit astfel un diferent tacit, în
care pe Vasari îl apăra prestigiul artistic mai mare, iar pe Condivi vieţuirea
lângă bătrânul artist. Pe cel dintâi suprafaţa, pe cel de al doilea adâncimea.
Viaţa
lui Michelangelo de Ascanio
Condivi are meritul de a fi o lucrare limpede, simplă şi sinceră. Însuşirea ei
fundamentală însă este exactitatea. Dacă lucrarea lui Vasari era plină de
informaţii, unele îndoielnice, cea a lui Ascanio Condivi este mult mai bine
redactată, mai informată, ceea ce este totuşi altceva. Trăind în preajma lui
Michelangelo, datele înregistrate în lucrare sunt mult mai veridice, iar
lucrarea pare mai mult un serviciu adus marelui artist, decât o biografie care
să slujească eului prezumţios al autorului.
Lucrarea
lui Ascanio Condivi a trecut aproape neobservată, singura menţiune contemporană
rămâne cea făcută de Annibale Caro, artist despre care voi scrie mai multe în următoarea postare.
Puteți să dați like şi pe Facebook pentru a fi la curent cu ultimele postări ale blogului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?