Câteva decenii la rând, Pacificul a aparţinut aproape
numai spaniolilor, care de fapt au întreprins puţine călătorii de explorare,
deoarece s-au limitat la o rută fixă între Acapulco în Mexic şi Manila în
Filipine. Unul dintre puţinii navigatori străini a fost căpitanul englez
Francis Drake, care, mai întâi de toate jefuia corăbii spaniole ce cărau
tezaure, dar în 1578, el a navigat şi de-a lungul coastei vestice a Americii,
până aproape în Canada, întorcându-se în Anglia prin Oceanul Indian.
Între timp, portughezii explorau lumea insulelor
malaieze, în 1526 au descoperit Noua Guinee şi au cartat până şi coasta
nord-vestică a Australiei. Dar ei au păstrat aceste cunoştinţe în secret.
Există doar câteva copii franceze ale unor vechi hărţi maritime portugheze,
care, din câte de pare, au ars după cutremurul de la Lisabona din 1755.
Marinarii olandezi din serviciul spaniol şi portughez
adunau în acest timp cunoştinţe şi hărţi despre comerţul portughezilor din Asia
de Est, iar după ce Ţările de Jos s-au despărţit de Spania, şi-au construit şi
ele o flotă comericială. În 1596, Jan Huyghen van Linschoten şi-a publicat
cartea intitulată Itinerario. El a descris în amănunt ţările, popoarele
şi produsele comerciale ale Răsăritului, exprimând opinia că portughezii şi
spaniolii nu deţin puterea de a exclude alte ţări de la comerţul cu Indiile de
Est. În anul 1602 s-a întemeiat compania comercială olandeză a Indiilor de Est,
care începând de atunci a trimis nave comerciale şi de cercetare înarmate,
alungându-i în scurt timp pe portughezi de pe insulele cu mirodenii.
De-a lungul sec. al XVII-lea, corăbiile olandeze s-au
menţinut în acele ape, au descoperit Noua Zeelandă şi Tasmania, au debarcat pe
coasta vestică a Australiei (au botezat teritoriul respectiv Noua Olandă)
şi au semnalat pentru prima oară “o specie de pisică de mare, ai cărei pui
se coboară dintr-o pungă”, cangurii.
Celelalte naţiuni europene priveau de mult cu invidie
câştigurile enorme ale spaniolilor, portughezilor şi de acum şi ale olandezilor
din comerţul lor peste mări. Cu precădere în Franţa şi Anglia se făcea auzit
tot mai des îndemnul de a participa la această afacere. Curând au apărut şi
aici societăţi comerciale ale Indiilor de Est, cu sprijinul coroanei. Un ţel
interesant părea Marea Sudului, în bună parte necunoscută, cu atât mai mult cu
cât încă din Antichitate exista credinţa că acolo, în sud, ar mai exista de
descoperit un continent uriaş, fertil – Terra australis. Cartografii îl
reprezentau mereu ca pe o masă continentală de mari dimensiuni, în Pacificul de
Sud.
TYPVS ORBIS TERRARVM
Harta lumii, întocmită de Abraham Ortelius în anul 1570,
reprezintă încă presupusul continent sudic, Terra australis, pe care marinarii
îl căutau zadarnic.
În plus, în Europa începuse o nouă epocă, aceea a
Iluminismului. Peste tot apăruseră “societăţi
ştiinţifice”, la Londra de exemplu Royal Society, iar la Paris Academie
des sciences, acestea s-au dedicat cercetării ştiinţifice a Pământului şi
au căpătat o mare influenţă asupra modului de desfăşurare a călătoriilor de
explorare, care au devenit adevărate expediţii de studiu. La bord se aflau
astronomi şi naturalişti, iar ţinuturile necunoscute şi bogăţiile lor erau
imortalizate de desenatori.
Dacă până atunci stabilirea poziţiei relative şi
descrierea ţărmurilor străine păreau a fi suficiente, acum se născuse dorinţa
ca Pământul şi toate ţările să fie măsurate cu exactitate. Lucrul acesta a fost
posibil datorită a două invenţii: sextantul (1750) şi ceasul de bord
(John Harrison). Sextantul determina cu precizie gradul de latitudine,
iar ceasul de bord era capabil să arate ora, luni de zile cu precizie,
chiar dacă vasul era legănat de valuri, făcând posibilă determinarea exactă a
longitudinii geografice.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?