Viaţa omului şi a culturilor reprezintă, la drept
vorbind, o dezbatere între regulă şi excepţie. Natura, ca şi omul, stau sub
legi; omul îşi prescrie în plus, pentru comportarea sa, reguli; el instituie,
pentru acţiunea sa în lume, norme. Însă legile, regulile, normele admit în fapt abateri. Există cinci
feluri de excepţii: unele care infirmă regula, altele care o confirmă, cele
care o lărgesc, cele care doar o proclamă şi, în fine, cele care devin ele regula.
Să le tratăm pe rând. Mai întâi, există excepţii care contrazic şi infirmă
regula. În această primă situaţie, regula devine intolerantă faţă de excepţii,
a căror ivire îi ameninţă singura ei formă de manifestare posibilă, care e
siguranţa. Aşa trebuie să se fi întâmplat în comunităţile preistorice unde se
practica totemismul, în cadrul căruia orice manifestare rituală şi orice
prescripţie morală erau desigur comandate de cultul totemului. Numai că mentalitatea
totemică a supravieţuit mult dincolo de lumile preistorice, ea fiind permanent
activă în câte un plan, de‑a
lungul istoriei. Am putea chiar denumi, prin mentalitate totemică,
intransigenţa oricărei reguli faţă de cea mai mică derogare de la ea.
Mentalitatea reapare, de exemplu, în demersurile dogmatice, de ordin teoretic
şi practic, cele mai variate, de la cele religioase pînă la cele politice şi
din imediatul vieţii istorice; căci dogmatismul se caracterizează tocmai prin
aceea că nu admite excepţii faţă de regulă, el sancţionîndu‑le şi căutând să le înlăture, dacă nu le‑a putut evita.
În spiritul regulii faţă de care nu încap
excepţii — fie că îl numim spirit totemic ori nu — operează în
definitiv, în multe privinţe, şi civilizaţia tehnico‑ştiinţifică de astăzi. Ea
nu caută numai exactitatea perfectă, faţă de care orice abatere reprezintă un
scandal, dar în planul realizărilor tehnice nici nu poate admite vreo abatere.
Cea mai mică fisură, într‑un obiect sau instrument produs de tehnică, anulează
produsul şi poate conduce la rezultate catastrofale. Cu cât sînt mai rafinate produsele, cu atât ele reclamă o precizie mai mare, iar raportul
între regulă şi excepţie este aici de aşa natură, încât excepţia e făcută să tindă spre zero şi astfel, ca într‑un
raport matematic, valoarea raportului, aşadar siguranţa mecanismului, să tindă
spre infinit. Între timp, alte raporturi între regulă şi excepţie, nespus mai
subtile, stau să dea omului şi culturilor un chip mai iscusit.
Există astfel, în al doilea rând, excepţii care confirmă regula, în loc de a o
infirma, ca în primul caz. Gramaticienii sânt poate cei dintâi care să fi vorbit despre reguli morfologice sau de
sintaxă ce lasă loc unor excepţii neîncadrabile, pentru ei, în ordinea prin
care îmblânziseră limbile. Cum
puteau da socoteală ei de cele câteva resturi de sălbăticiune a limbilor vii? Perplexitatea lor se
transforma însă degrabă în soluţia graţioasă, ori mai degrabă în expedientul de
soluţie: era vorba de excepţii care, în fond, confirmau regula prin raritatea
lor. Şi este probabil că, după gândul lor, soluţia rămânea un simplu
expedient, fără ca ei să vadă că acceptarea aceasta a unei situaţii de fapt
exprima o situaţie de drept.
Peste tot, într‑adevăr, ieşită de sub rigoarea de
la început a legii, excepţia apare ca un drept pe care şi‑l iau lucrurile şi
vieţile în numele libertăţii. Însăşi divinitatea îşi ia câteodată libertatea de a face derogări de la buna
întocmire a lumii,spre a vădi mai limpede care este ordinea cea dreaptă. Un
apologet al religiei creştine, Chateaubriand, scria în Le Génie du christianisme că bunul Dumnezeu a îngăduit (aşadar a
făcut) să apară în sânul lumii
monstruozităţi, care să scoată şi mai bine în lumină felul cum ar fi arătat
lumea dacă n‑ar fi fost mâna divină care s‑o
modeleze. Excepţia confirmă
şi aici regula.
Există într‑adevăr, în al treilea rând, excepţii care lărgesc regula, nu doar o
confirmă. Acum abia excepţia începe să‑şi arate adevăratele ei titluri, ca şi
tăria ei. Excepţia, ieşită de sub interdicţie şi din infracţiune, ca în primul
caz, a încetat pe de altă parte să slujească, împotriva voinţei ei, un stăpîn
atât de puternic, încât s‑o ierte pentru răzvrătirea ei, şi vine să
clatine ea siguranţa legii. Nici nu infirmă, nici nu confirmă simplu regula, ci
o modelează, atît de intim s‑a împletit cu principiul de la care părea să se
abată.
Pe această linie, o admirabilă noutate s‑a ivit
în istoria culturii ştiinţifice. Oricine poate înregistra astăzi faptul că, de
vreo două‑trei veacuri, legile se educă şi ele. Teoriile ştiinţifice noi nu
contrazic şi înlătură pe cele vechi; le lărgesc numai, pentru a le face să dea
socoteală de abaterile de la ele.
Dar dincolo de excepţia care infirmă, care confirmă
şi cea care lărgeşte regula există, în al patrulea rând, excepţia care proclamă
regula rămânând excepţie. Ea nu se pierde în regulă, ca până acum, şi nu poate fi absorbită de aceasta. Rămâne excepţie, cu regulă cu tot. Intimitatea ei cu
regula se păstrează perfect, dar este de altă natură acum, iar tăria ei este şi
ea alta decât cea modelatoare de
lege. Goethe vorbea despre „legi faţă de
care nu există decât
excepţii“. Să fie cu putinţă astfel de legi, care rămân în puritatea lor de lege, faţă de un univers de
excepţii? Atunci afirmarea excepţiei, fie şi drept incapabilă să obţină legea,
lasă loc afirmării legii, dar şi ea incapabilă să absoarbă total în ea vreuna
dintre excepţii.
Nimeni nu este „în lege“, oricât ar pretinde că o exprimă sau măcar că o
respectă. Sfinţii sânt sfinţi doar pentru
alţii; în sinea lor ei se văd încărcaţi cu toate păcatele. Legea morală o respectăm
numai până la un punct.
Cetăţeanul ştie că nu e cetăţean, părintele ştie că nu e părinte, aşa cum eroul
ştie că nu este erou, învăţatul că nu e învăţat, în timp ce înţeleptul spune că
nebunia lumii este mai înţeleaptă decât el. Excepţia se păstrează aşadar pe deplin ca excepţie.
Dacă istoria însăşi nu mai este „gândul lui Dumnezeu pe pământul oamenilor“, cum spunea Bossuet, ea a devenit „gândul omului pe pământul bunului Dumnezeu“. Excepţia a tins — fie
şi în chip primejdios şi vinovat — să se prefacă în regulă.
Putem atunci relua: există excepţii care infirmă,
unele care confirmă, altele care lărgesc regula, excepţii care o proclamă rămânînd
ceea ce sânt şi excepţii care se afirmă desfiinţînd‑o şi substituindu‑i‑se. În
aceste cinci tipuri de raporturi între excepţie şi regulă s‑ar putea înscrie
vieţile noastre individuale, în mic, aşa cum se înscriu în mare, adică pe plan
social şi istoric, culturile, cu naşterea şi desfăşurarea lor. Fireşte, în
fiecare cultură, ca şi în fiecare destin individual, vor apărea toate cele
cinci raporturi. Dar culturile şi vieţile se vor defini prin acel raport între
excepţie şi regulă pe care îl preferă şi îl pun în valoare.
Vă
recomand să
citiţi şi dvs. această minunată carte: Constantin NOICA, Modelul Cultural European,
Editura Humanitas, 1993.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Dacă ţi-a plăcut articolul poate vrei să laşi un comentariu?